Umělci

Informace

Seznam děl umělce Procházka Antonín

(*5.6.1882 - †9.6.1945) - český malíř, grafik a ilustrátor Po maturitě na kroměřížském gymnáziu (1901) začal Antonín Procházka studovat práva, ale již roku 1902 vstoupil na Uměleckoprůmyslovou školu v Praze, odkud v roce 1904 přešel na Akademii výt
(*5.6.1882 - †9.6.1945) - český malíř, grafik a ilustrátor Po maturitě na kroměřížském gymnáziu (1901) začal Antonín Procházka studovat práva, ale již roku 1902 vstoupil na Uměleckoprůmyslovou školu v Praze, odkud v roce 1904 přešel na Akademii výtvarných umění (k Vlaho Bukovaci a Hanuši Schwaigerovi). Nespokojen s výukou odcestoval roku 1906 s E. Fillou do evropských kulturních center a studium nedokončil. Člen Osmy, jejíchž obou výstav se zúčastnil (1907, 1908), od roku 1910 byl i ve Spolku výtvarných umělců Mánes a v roce 1911 se stal členem Skupiny výtvarných umělců. V roce 1923 se natrvalo přestěhoval do Brna, v roce 1946 byl posmrtně jmenován národním umělcem.
Počáteční Procházkovu tvorbu ovlivnil expresionismus a také Edvard Munch určitým způsobem formoval jeho výtvarný názor, i když jeho barevnost a ani dramatickou vyhraněnost nepřevzal (Ulice, Jungmannovo náměstí, Cirkus, 1907; Hráči, 1908). Expresionismus brzy vystřídaly kubistické podněty, které Procházka přijal - vedle B. Kubišty a E. Filly - jako jeden z prvních (Prométheus, 1910; Kompozice, 1912). Kolem roku 1913 kubistický výraz u Procházky zesílil (Kávová konvice, 1913).
V období po 1. světové válce umělec pozvolna přecházel k "poetickému primitivismu"; malba je až sochařsky objemová, vytrácí se kubistické prvky, pro zjasnění barev využíval enkaustiku (Zátiší s košíkem, 1928). Objevuje se i sociální tematika (Tuláci, 1926; Rok 1933, 1933). Procházka se věnoval i monumentálním realizacím, příkladem je Prométheus z roku 1938 v aule brněnské právnické fakulty.
In: KDO BYL KDO v našich dějinách ve 20. století
Procházka: Antonín, *5.června 1882 ve Vážanech u Vyškova na Moravě, čes. malíř. Studoval na Uměl.-prům. škole 1903-4 a na akademii 1904-6 v době, kdy vznikala reakce proti impresionismu a kdy se sdružovala generace Uměleckého měsíčníku. S ní vystoupil na obou výstavách Osmy (1907-8) a prožil s ní dobu pospolitosti. V tomto prvém období, jež sahá až ke konci války, prošel jako ostatní počátečním stadiem expresionismu a přiklonil se 1910 ke kubismu. Působil na něho Munch, van Gogh, Daumier i fauvismus, ale hned na počátku se objevují plátna, kde se projevuje přímo hmatový smysl pro objem, který vyzraje v příznačnou vlastnost po válce. Kubistické období má dvě stadia. Prvé je obecně generační, v druhém se za války náhle mění paleta a do obrazu, který dosud vystačil s barevným tónem, vnikají expresionistické barevné kontrasty a zároveň tvar, dříve geometricky analysovaný, směřuje k zpředmětnění. Hmatový smysl nechce se spokojit s převáděním objemů do plochy a pokusí se přímo ne o namalování, ale o zhmotnění předmětů v obraze. Tehdy vzniká po r. 1918 řada vysloveně věcných zátiší, v nichž se vyjadřuje stejně Procházkův plastický pud jako dobové přilnutí k prostým věcem. V touze po maximální předmětnosti a po objemu, spíše sochařském než malířském, hledá v enkaustice a později i ve fresce prostředky, jež by lépe splnily jeho cíl než olejomalba. V hmatovém smyslu má původ i figurální motiv, který po r. 1922 vystřídá zátiší a stane se osnovou zvláštního klasicismu, v němž se slévá kultivovaná a poučená rafinovanost se záměrným primitivismem, že lze mluvit stejným právem o vlivu archaického Řecka nebo Orientu jako o vlivu lidového umění a H. Rousseaua. Řidčeji zpestřila program krajina a v poslední době pronikl do idyly s náměty zvířat dramatičtější tón a zároveň těsnější navázání na zkušenost. Důležitým článkem v Procházkově díle jsou kresby, v nichž se projevil s větší volností a bezprostředností. 1934 uspořádal Mánes v Praze soubornou výstavu, jež prokázala jeho samostatnost a právo na čelné místo v generaci. Srv.: Fr. Kovárna, Současné malířství 1932; V. Nebeský, Art moderne tchécoslovaque 1937; B. Svrček, Moderní výtvarné umění na Moravě 1933. -rna.
(In: Ottův slovník naučný nové doby)
Antonín Procházka (1882-1945) je jedním z nejvýznamnějších a nejosobitějších malířů české moderny z počátku 20. století. Jeho názor se utvářel v prvních letech 20. století v době studií na Uměleckoprůmyslové škole a pak zejména na Akademii výtvarných umění v Praze, kde se tehdy sešla výjimečná sestava výrazných uměleckých osobností: Emil Filla, Bohumil Kubišta, Otakar Kubín, Václav Špála, Ladislav Šíma, Fridrich Feigl, Vincenc Beneš, Willy Nowak, Emil Pittermann-Longen a další. Už v raných vývojových stádiích nenechával Procházka na pochybách o svébytnosti svého talentu, mistrně přitom ovládal malbu i kresbu. V rané umělcově tvorbě se projeví dvě základní tendence: ta, která staví na plasticitě objemu a navazuje (nevědomě) na barokní tradice českého umění, a ta, která plasticitu potlačuje a usiluje buď o plošně pojatá řešení, nebo o konstruktivní výstavbu obrazu.
Procházka se účastnil v letech 1907 a 1908 výstav skupiny Osma, na nichž mladá generace poprvé demonstrovala svou tvorbou nové názory na umění - a byla vesměs negativně přijata. Období opojení barvou a expresívního výrazu vystřídalo po roce 1910 hledání tvárných principů pod vlivem francouzského kubismu. Již v roce 1907 namaloval Procházka minimálně dva obrazy (Ovoce a džbán a Kytice ve váze), v nichž jsou věci zobrazeny v geometricky čistých tvarech z různých úhlů pohledu, čímž si sám pro sebe, aniž by z toho vyvodil nějaké důsledky, učinil revoluční objev, který obecně stál na počátku kubismu a který dějiny umění připisují Picassovi.
V letech 1925 až 1926 dospívá Procházka ke změně svého výtvarného názoru. Ve snaze přiblížit své umění širokému publiku tvoří napříště v naivizujícím novoklasicistním stylu, v typech postav a tváří se inspiruje starými kulturami (Indie, Egypt, Řecko, Řím), které ho fascinují harmonií - jednotou intelektu a smyslů. Zasazením orientálních typů postav do soudobého světa vytváří Procházka zvláštní až kuriózní atmosféru svých děl plných pohody, jejichž magický účin podtrhuje i mistrná malířská faktura. Od roku 1927 se několik let věnuje enkaustice - k malbě voňavými voskovými barvami, nebo nechce sugerovat jen zrakový dojem, chce tvořit malbu pro více smyslů.
V Procházkově tvorbě počátkem třicátých let sílí vlivy historické malby, dokládající jeho celoživotní obdiv k dílům Rubense, Daumiera, Tintorreta a dalších. Množství maleb s antikizujícími alegorickými náměty, které vznikly v průběhu války do roku 1945 se vyznačují malířskou virtuozitou a vyzrálostí stylu, které však v kontextu životní tvorby umělce nepřinesly nic nového. Ve svých obrazech Procházka nebyl na poplach (jako např. Josef Čapek), nýbrž hledal ztracený pozemský ráj a nabízel klady života, pro které stojí za to žít.
In: http://www.moravska-galerie.cz/cs/vystavni-akce/antonin-prochazka-1882-1945/


Fotografie

Foto 2 Antonín Procházka

Zobrazit
na stránku
Zobrazeno 1 – 12 z 50 položek
Zobrazeno 1 – 12 z 50 položek