Umělci

Informace

Nová díla

Slevy

Seznam děl umělce Teige Karel

(*13.12.1900 - †1.10.1951) - český estetik, vůdčí představitel poetismu a českého surrealismu, teoretik architektury, literární a výtvarný kritik Karel Teige ve svém rozsáhlém díle nejdůsledněji v Čechách vytvořil a domyslel program a koncepci av
(*13.12.1900 - †1.10.1951) - český estetik, vůdčí představitel poetismu a českého surrealismu, teoretik architektury, literární a výtvarný kritik
Karel Teige ve svém rozsáhlém díle nejdůsledněji v Čechách vytvořil a domyslel program a koncepci avantgardního umění i životního stylu - a to se všemi jednostrannostmi; protiklady jeho oddaně revoluční orientace. Od počátku 20. let hrál roli mluvčího levicového avantgardního umění, přičemž s nebývalou pohotovostí reagoval a zprostředkovával i podněty moderního umění přicházejícího ze zahraničí. J. Seifert nazval svou generaci "generací Teigeho".
Po maturitě (1919) na gymnáziu v Křemencově ulici v Praze se zapsal na Filosofickou fakultu Univerzity Karlovy, ale to již plnou energii věnoval aktivitám avantgardního umění. Organizačním centrem "revolučních" umělců se stal ve 20. letech umělecký svaz Devětsil (založen 1920), v jehož čele stál Teige od samého začátku. Na této půdě (ve stati Nové umění proletářské, 1922) také formuloval svou představu proletářského umění, která na rozdíl od sovětského Proletkultu a jeho zdejších apologetů (S. K. Neumann) nesloužila didaktické tendenci a sociálnímu sentimentu, nýbrž se zabývala tím, čím proletariát skutečně žije - velkoměstským folklórem, cirkusem, filmovými groteskami, kolportážními romány atd. Zde je již obsažen hlavní motiv poetismu, směru, který Teige definoval v prvním manifestu Poetismu z roku 1924 a který chce být prostředkem, jak rozvinout lidskou imaginaci a tvořivost, jak obnovit rovnováhu mezi moderní civilizací a lidskou senzibilitou. Umění se mělo stát způsobem života - radostným modem vivendi a naplněním seifertovských všech krás světa. Po prvním manifestu se Teige podílel ještě na dvou dalších, z roku 1928 a 1930, v nichž rozvíjel představu poezie pro všechny smysly, respektive se snažil spojit marxistickou sociologii kultury s Freudovou psychoanalýzou. Koncem dvacátých let Teige redigoval měsíčník ReD (Revue Devětsilu, 1927-30), který se stal reprezentativním časopisem evropské avantgardy.
Trvalou součástí Teigeho estetického působení bylo uvažování o estetice a sociologii architektury. Dokonce se na začátku třicátých let věnoval výlučně sociologii architektury spolu s antifašistickou publicistikou. Stal se předním propagátorem funkcionalismu a konstruktivismu, jež chápal jako službu vědy a techniky potřebám lidské přirozenosti a jako obrat od formy k funkci. Polemizoval s Le Corbusierem, když na rozdíl od něj trval na pojetí architektury jako vědecké disciplíny determinované společensky. Jeho obsáhlá práce K sociologii architektury (1930) mu zajistila v semestru 1929-30 hostování na vysoké škole Bauhausu v Dessau. Podobně jako oceňoval význam architektonických myšlenek Bauhausu, vyzdvihoval v knize Vývoj sovětské architektury (1936) i konstruktivismus sovětský a odmítl obnovu pompézního akademismu ve 30. letech.
Teigeho také trvale přitahovala oblast fotografie a filmu. Již roku 1925 vydal knížku Film, následovaly studie o Chaplinovi a sovětských tvůrcích a roku 1929 studie K estetice filmu, jež přinesla shrnutí jeho názorů představujících film jako umění čistě pohybové a obrazové. Stejně tak je neopominutelná jeho práce výtvarná, především v oblasti typografie a knižní grafiky a také v oblasti fotomontáží a koláží, jež tvořil především ve svém surrealistickém období.
Návrat k otázkám slovesného umění přišel v roce 1934, kdy Teige společně s V. Nezvalem založil v Praze Surrealistickou skupinu. Dějinné pozadí jim tvořil nástup fašismu v Německu, stejně jako násilné zákroky proti "formalistnímu" umění ve stalinském SSSR a prosazení kánonu socialistického realismu. Surrealismus byl pro Teigeho opět nikoli estetickou školou, ale filosofií života, sjednocující v revoluční perspektivě realitu a fantazii, kolektivismus a svobodu, rozum a cit. Na rozdíl od Bretona odmítal mystiku a okultismus a důsledně trval na marxistické sociologii umění. Ve 30. letech dokončil svou rozsáhlou práci Jarmark umění (1936), jež představuje výsledek mnohaletého zkoumání fenoménu moderního umění.
Roku 1938 vystoupil proti útokům českých stalinistů (L. Štoll, S. K. Neumann), v brožuře Surrealismus proti proudu se postavil proti křižáckému tažení stalinské moci proti modernímu umění a učinil paralelu se soudobými projevy v hitlerovském Německu - Entartete Kunst (Zvrhlé umění).
Během okupace se věnoval opět estetickým studiím, vydal monografie Jan Zrzavý - předchůdce (1940) a Grünewald (1941). Po 2. světové válce předložil na výzvu profesorů UK doktorskou práci, ale z politických důvodů mu doktorát již udělen nebyl. V poválečném umění se začal více věnovat typografii, užité grafice a publikování teoretických studií v časopisech. Zároveň pokračoval v činnosti v surrealistické skupině a zahajoval také v roce 1947 mezinárodní výstavu surrealismu.
Brzy po únoru 1948 se jako hlavní představitel trockistické agentury v české kultuře stal obětí štvavé denunciantské kampaně. Odmítá se konformovat jako řada jeho dřívějších přátel. Sblížil se se skupinou mladých surrealistických umělců (V. Effenberger, J. Istler a Karel Hynek) a podílel se na "samizdatovém" vydávání sborníku Znamení zvěrokruhu. Umírá na srdeční infarkt, několik dní před policejní prohlídkou, při níž zmizela valná část rukopisu jeho rozsáhlé práce Fenomenologie moderního umění. Mimoto je autorem knih: Stavba a báseň (1927), Svět, který se směje (1928), Moderní architektura v Čechách (1930) a Moderní fotografie v Československu (1948). Bezprostředně po jeho smrti spáchaly sebevraždu dvě ženy, k nimž měl Teige nejužší citový vztah, Jožka Nevařilová a Eva Ebertová.
In: KDO BYL KDO v našich dějinách ve 20. století

Fotografie

Foto 2 Karel TeigeFoto 3 Karel TeigeFoto 4 Karel Teige

Zobrazit
na stránku
Zobrazeno 13 – 19 z 19 položek
Zobrazeno 13 – 19 z 19 položek